Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 09.05.2009, 06:33
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Porvoo, Finland.
Viestit: 192
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
Mut Sullahan on se Gee tulossa postissa, joten sulla on N1G luokan auto

Edittiä: Toi laki on tullut voimaan 1998 ja edellinen mikä tuli voimaan 1992 niin siinä puhuttiin vaan Maastoautosta joka painaa enemmän kuin 1500Kg
Juu niinhän se on

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

Ja kun on rungollinen auto, niin tuo 51/77mm lasketaan selkeästi navan ja rungon välistä, kun se korinkorotus on erikseen mainittu myöhemmin?
Kyseisessä päätöksessä kerrotaan, mitä voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä. Jos muutetaan jotain muuta, esim N1 koria korotetaan, sitä ei ole erikseen sallittu -> vaatii poikkeusluvan. Eihän se nyt niin mene, että kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua..

Ja tuollahan kaikki lukee: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuohon on muutoksia, mutta kyseisiin asiaan muutosten ei pitäis vaikuttaa.


Siltikin, niinhän homman olis varmaankin pitänyt mennä, että korin korotuksen lisäksi olisi tehty ajoneuvoluokan muutos ja homma kerrasta valmis. Toisaalta aikaisemman "virheen" eli M1G -> N1 huoltoauto on tehnyt aikoinaan se jämsän konttori, jonka "virheet" ei ole vantaan ongelmia.. Tuskin maastoautoja niin hirveästi konttoreillä käy, joten ei ne aina niin perillä ole asioista..
Onhan tämä pajero ollut väkisinkin M1G eli maastoauto, kun se on saanut verohelpotusta kyseisestä asiasta. Jos ei olis ollut verohelpotuksia, niin menis suoraan täyden autoveron pakuksi ilman huoltoautokikkailua. (farmari/tila-auto)?

Kyllähän tuo kuullostaa ihan fiksulta, mut vielä tossa ihmetyttää:

Lainaus:
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Mun mielestä tossa nyt lukee ihan selkeesti toi - enkä mä nyt nää mitään syytä miksi sitä koria ei sais korottaa...

Kieltämättä alkaa vähän menee vähän ot, mut ku tää nyt on kiinnostava aihe, ja tullu hyvää tietoo - ni mitens jos nyt olis vaikka tapauksena takaveto hilux... Rungollinen - eikä maastoauto... Estääkö nyt sit joku pykälä nostamast sen koria rungolta????
Vastaa lainaten