1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Ja kun on rungollinen auto, niin tuo 51/77mm lasketaan selkeästi navan ja rungon välistä, kun se korinkorotus on erikseen mainittu myöhemmin?
Kyseisessä päätöksessä kerrotaan, mitä voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä. Jos muutetaan jotain muuta, esim N1 koria korotetaan, sitä ei ole erikseen sallittu -> vaatii poikkeusluvan. Eihän se nyt niin mene, että kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua..
Ja tuollahan kaikki lukee:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuohon on muutoksia, mutta kyseisiin asiaan muutosten ei pitäis vaikuttaa.
Siltikin, niinhän homman olis varmaankin pitänyt mennä, että korin korotuksen lisäksi olisi tehty ajoneuvoluokan muutos ja homma kerrasta valmis. Toisaalta aikaisemman "virheen" eli M1G -> N1 huoltoauto on tehnyt aikoinaan se jämsän konttori, jonka "virheet" ei ole vantaan ongelmia.. Tuskin maastoautoja niin hirveästi konttoreillä käy, joten ei ne aina niin perillä ole asioista..
Onhan tämä pajero ollut väkisinkin M1G eli maastoauto, kun se on saanut verohelpotusta kyseisestä asiasta. Jos ei olis ollut verohelpotuksia, niin menis suoraan täyden autoveron pakuksi ilman huoltoautokikkailua. (farmari/tila-auto)?