Joskus olen kuullut että vinssin vetokyky ilmoitettaisiin 20 asteen kulmassa rullaavaa kuormaa. Eli siis sen painoista autoa mäkeä ylös. Vahvat ukot kiskoo vain rekkoja tasamaalla.
Rullaavalla kuormalla mäessä ei ole sitten mitään tekemistä sen kanssa kun auto on tuulilasia myöten suossa tai muuten umpijumissa.
Teho taas on ihan toinen juttu. On ottoteho (sähköteho) ja antoteho (vetoteho), erotus muuttuu lähinnä lämmöksi.
Mutta kertoisikos joku mistä syystä vinssivalmistajat ilmoittaa aivan sekavia tehoja 12V ja 24V moottoreille? Esimerkkiksi räikkäwarni:
Motor: 12V 4.6 hp/3.43kw, 24V 2.5 hp/3.43kw, Series Wound
8000lbs veto: 12V*450A=5.4kW, 24V*273A=6,5kW
Wattien ja hevosten muuntokerroin ainakin on sekasin.. eikä ole ainoa valmistaja joka ilmoittaa moottoreista mitä sattuu...
|