Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu
Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...
Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.
**************
Suzuki 416 TSI
|
Ei, kyllä vetelin ihan kunnolla momenttiin, ja olivat oikein päin. Lopulta pistin 6kpl vaijerilukkoja, niin rupes pitämään. Sen jälkeen meinas irrota koko etuakseli, kun ei näkyny renkaita sieltä sarkaojasta... Syynä luistamiseen oli ehkä "liian isot" vaijerilukot, kun olivat 10mm lenkillä. laitoin kaveriksi 8mm lenkkisiä, niin piti paremmin.
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.
Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".