Viestiketju: turbiini
Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 09.01.2009, 22:27
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Talking

Ja vielä kertaus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim.http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.

Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Turbiinilimppu pultataan suoraan vauhtipyörään kiinni, levy on sen takana.

"Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."

Edit. Ajatuskatkos...
Jos ymmärsin oikein tuosta Bj Andyn linkistä, niin turbiinikytkin ja momentinmuunnin on kaksi eri kampetta. Turbiinikytkin kytkee (luistaen) ja momentinmuunnin muuntaa momenttia (kertoo jopa) Kuvista selviää paremmin toiminta.
http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf

Sivut 7. ja 10.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 09.01.2009 22:32 Perustelu: Myöhästyin vähän
Vastaa lainaten