Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fomoko
No seuraavaksi olisinkin kysynyt että jos sinne olis hyvinkin jo merkitty ne 31" renkaat niin tulooko linnareissu jos alla onkin 33"  ? mites näissä tuo leveys? onko muuta kun vanne rajana jos kaarien sisään mahtuu??? ps. mikä on beadlock-vanne?. Niin ja kiitos vastaajille jossain välissä näytti ettei enää kukaan kehtaa vastata mitään. Mistä löytyy tietoa millä rengastuksilla autoa on tehtaalta lähtenyt? ja jos 31" on otteessa saako siis 32" olla laillisesti alla kun ei ylity 51mm???
|
Alkuperäisestä otekoosta saa kasvattaa 51 mm ulkohalkaisijaa ilman muutoskatsastusvaatimusta. Katsastuksessa merkitystä ei. Jos on yli-isot, sakot voi saada, mutta joskus voi tulla vaan pelkät kehut riittävästä kulutuspinnasta.

Näin siis tienpäällä muiden kertomana, katsastuksessa tulee hylsy ylisuurista.
Raideleveys saa muuttua 30 mm alkuperäisestä, eli vanteen offset/ET saa muuttua 15 mm.
Tietoa alkuperäisistä rengaskoista löytynee parhaiten googlaamalla, käyttöohjekirjasta tai uudemmista myös tyyppitiedoista katsastusasemilta. Jenkkiauton alkuperäisen rengaskoon näkee kuskin oviaukossa olevasta tarrasta tai varustelistauksesta (voi olla hanskalokeron kannessa tai moottoritilassa).
Ja rengaskoon teoreettinen muutos, mitä katsastuksessa lasketaan, katsotaan STRO-rengasnormikirjasta. Offroadpajan rengastaulukkon ei kannata ihan millilleen luottaa.