Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?
|
Simpukan ruuvin kiristys on ilmainen toimenpide, joten keula ylös, kaveri kääntelee rattia lähellä renkaan ääriasentoa ja sitten kiristät ruuvia. Renkaiden ollessa keskiasennossa ei ruuvia kannattane käännellä, jottei ohjaus kanita sitten ääriasennossa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?
|
Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?
|
Ehjä auto ei kyllä päästä mitään ääniä eikä välyksiäkään tunnut. Kardaanin ristinivelet on suht halpaa vaihtaa (esim. Motonetista saa) ja nivelien kunnon saa helpoiten selville, kun ottaa kardaanin irti ja kääntelee niveliä, jotta tuntee onko niissä klappia tai jumittaako nivelet. Paikallaankin voi välykset testata, mutta jumittamista ei kyllä silloin huomaa. Kannatinlaakereita ei HJ:ssa ole. Perän pinionin laakeri on toinen yleinen vika ja se selviää kun ravistaa kardaanin takalaipasta ja tunnustelee antaako laakeri periksi. Ehjässä ei klappia huomaa. Pienen klapin saa pois kiristämällä pinionin mutteria, mutta sitten pitää varoa ettei välitys ala kanittaa. Pyörät ilmassa voi testata, ettei kanita. Kiristys pitää tehdä voimalla (olikohan 380Nm alunperin), mutta silti varoen, koska mutteria ei saa enää avata, sillä krymppiholkki joka painuu kiristäessä kasaan, ei avattaessa veny tietenkään enää pidemmäksi.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?
|
Täyttöproppujen väliin laitetaan ja toimii hyvin. Kannattaa käyttää tiukkoja 90 asteen kulmia eikä sellaisia laakeella kaarella olevia putkikulmia. Jälkimmäisiä jos käyttää, niin ulosoton siirtotankoja ei saa enää paikoilleen.