Noniin, nyt on Hiluxi otettu takaisin rekisteriin. Kävin eka työpaikallani mittaamassa päästöt ja säästin 25€

Ruuvi korvakuulolta oikeeseen asentoon ja ekalla ryntäytyksellä 0,72 ilmansuodatin paikallaan.
Matka kohti Kehän autokatsastusta, odotustilat oli mukavat, kahviakin sai ja auto otettiin heti sisään. Katsastusmiehen ensimmäinen kommentti "Mitäs pelleilyä tämä on?". Kysyin, että kuinka niin? "Meinaatko tällaisella lavalla ajaa tieliikenteessä?" Tuumasin itsekseni, että mitähän pelleilyä tämä nyt on... Sanoin vaan, että kyllä, kuinka niin? Ei meinannut eka ottaa autoa ollenkaan sisään ja sanoi, että täytyy katsoa maastureita koskevia sääntöjä kirjasta.
Hän ei ilmeisesti tiennyt, että lavan saa itse tehdä... Kerroin lavan täyttävän 1,75 metrin säännön ja täten se on lainmukainen... Seuraavaksi sanoi, että entäs nämä korotukset, eivät taida olla lainmukaiset... sanoin, että jousitusta on korotettu alkuperäisestä 77mm ja korinkorotuspalat 51mm on jo otteessa. Kysyin, että eikös kokonaiskorotus saa olla 150mm? Tätä hän ei tiennyt... Lisäksi sanoi, että "sulla on noita lisävaloja katolla..." eivät kyllä olleet johdotettu, mutta nykäsin kattokaiteen irti ja sanoin, että parempi varmaan näin... Sitten katsuri sanoi, että täytyy lähteä lukemaan kirjoista säännöksiä... Menin sisälle odottamaan ja tuumailin, että eihän tästä tule mitään, mutta noin 15 minuutin odottelun jälkeen oli eri ääni kellossa ja sanoi, että ottaa auton sisälle ja tutkitaan nosturilla tehdyt muutokset... Kertoi, että hänelle tulee harvemmin maastureita katsastettavaksi ja siksi ei tiedä sallituista muutoksista.
No auto sisään, vasen etujarru ei tahtonut pitää kun 2.0 ja oikea 3.0 eli heittoa oli liikaa, tässä vaiheessa olin varma jälkitarkastuksesta... takajarrut ja käsijarru piti hyvin... Auto nosturille ja vikoja tutkailemaan...
Vikalista tuli tämännäköiseksi...
-A4 (asiapaperit) = Rakenne muuttunut.
-D4 Renkaat ja vanteet = Oikean eturenkaan kiinnitysmuttereita puuttuu (olin epähuomiossa laittanu neljällä pultilla kiinni, kun kiireessä eilen kiristin pyöränlaakeria.
-D6 Alusta = Runkopalkki vasen sisäpuoli ruostevaurio (pieni paikka)
-D7 Kori = Muutoksen tuomat puutteet (roiskesuojien mitoitus ja ulkonevat terävät osat)
-B1 Käyttöjarru = Jarruletkut liian lyhyet.
Muita vikoja ei ollut. Ihmetytti tuo "ulkonevat terävät osat", tällä katsastusmies tarkoitti vinssipetiä ja sanoi, että siinä on liikaa teräviä kulmia ja kehoitti tekemään karjapuskurin... Kyselin, että eikös itse tehdyt karjapuskurit ole nykyisin laittomia ja sain vastauksen, että ei ole, saa muka tehdä... No jos kerran katsastusmies käskee laittamaan rautaa keulaan niin mikä ettei... Roiskesuojiksi kelpaa rekan parlokit tai muut vastaavat viritykset... Lisäksi, jotta saan jousikorotukset otteeseen tarvitsen Toyotan korjauskirjasta tai muusta vastaavasta luotettavasta tietolähteestä alkuperäisen Hiluxin korkeusmittoja, jotta jousikorotus 77mm voidaan hyväksyä. Aken järjestelmästä ei kuulemma ollut apua ja käski soittamaan Toyotalle... Oisko kellään vakio Hiluxin mittoja tiedossa?
Eli ei mitään mullistavaa... Katsastusmies oli asiallinen ja palvelu muutenkin miellyttävää. Aion käyttää jatkossakin kyseisestä asemaa!