Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HäRVeli
Sieltä hiilipäätystä kannattais vaihtaa -navan hiilistä ne rautavälilevyt esimerkiksi messinki vastaaviin.
Käypi nimittäin niin että net ruostuu ja hiilipääty vastaavasti hapettuu = sähko kulkee huonosti= l'mpenee ja hiilipitimen muoviosa sulaa, jolloin hiilipidin menee vinoon eikä hiili ota kontaktia.
Omassani vaihdoin ne messinki liuskaan ja "pulttasin" hiilipitimet takas kolmen millin ruuveilla ja muttereilla
Plussa hiilissä ei tule tuota, kun vastaavassa kohdassa on eristinlevy, joka ei onneksi ruostu.
Tuo päätykoppa muuten "maadottaa" sen hiilisillan runkoon (eli painaa ruuvien kohdalta hiilisiltaa moottorinkuorta vasten. Jos ei paina, niin kontakti on huono. Eli kopan reunan ei saa kantaa ennen ruuvien kohdalla olevia "putkia")
saiko tuosta nyt selvää...
|
Juurikin tulin tuolta liiteristä, ja hiilipitimen kanssa urakoin. Aikalailla sai työstää että sai edes kiloja mittariin, lähinnä se pitimen-moottorin rungon valinen kontakti teetti hiontaa ja putsausta. Varmaan suolavesi kupettanut ton aika kauheaksi, kopperollahan tuli ajettua ennen maallemuuttoa aika paljon on the road. Ilman koppaa kokeilin ja mittailin, pitkät hylsyt vaan koppaa näyttelemään että sai piukalle.
Pitää värkätä noi pitimet ajan kanssa viisaammiksi, nyt ei tahdo aika riittää niiden purkamiseen ja uudestaan rakentamiseen.
Etuvinssi ei ollut ollenkaan niin paha, vaikka se on minunkin omistuksessa uinut ja käytettynä ostettu.