Pölläyttikö nimenomaan moottorijarrutuksen aikana vai heti kun painoit vähänkin kaasua?
Itse veikkaisin kyllä väljyyttä sylinteri-männänrengas alueella, ainakin yksi väljä sj413 moottori teki just tuota eikä ollut korjaantunut ohjurikumeilla.
Perustapahtuma tuossa on työtahdin aikana sylinteriin muodostuva alipaine (kaasuläppä kiinni, ei räjähtävää bensa/ilma seosta) joka aiheuttaa moottorin pyörinnän vastustamisen (=venttiilit kiinni, mäntä alas, moottori jarruttaa) ja samalla imee öljyä palotilaan. Ja öljyä on tarjolla kun kone kiertää ja öljy roiskuu.
Heti kun bensa/ilma seosta on tarjolla tapahtuu työtahti jolloin öljy palaa myös ja tuloksena näyttävä suojasavu
Huonot ohjurikumit melkolailla aina pölläyttää käynnistäessä mutta teoriassa voi se öljy tulla sieltäkin männän päälle moottorijarrutuksessa.