Viestiketju: Kaksi turboa?
Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 09.11.2007, 09:20
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kahden ahtimen periaate voi palvella kahta eri tarkoitusperää:

1. mahdollisimman tasainen vääntökäyrä, pienellä ahtimella paineet matalalille kierroksille ja isolla korkeille. Esim. BMW/Borg Warnerin hässäkkä on tällainen.

2. mahdollisimman suuret (usean barin) ahtopaineet, kun yhdellä ahtimella ei hyvällä hyötysuhteella saa helposti ylitettyä tiettyä painetta. Kahdella kompressorilla kertautuvat painesuhteet.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa parannetaan moottorin käytettävyyttä, toisessa päästään koeponnistamaan perusmoottoria.

Kuitenkin olisi hyvä että ilma kulkee ensin isomman kompressorin läpi ja sitten vasta pienemmälle. Iso on väljä, eikä haittaa ilman imemistä sen läpi, kuten toisin päin saattaa käydä. Ja kun isompi puristaa ilmaa kasaan, menee sama massavirta pienemmästä reijästä, jolloin ei haittaa että pienemmälle syötetään ilmaa isolla vehkeellä.

Netistä löytyy kyllä nykyään varsin paljon asiaa aiheesta. Pari vuotta sitten oli ihan eri tilanne.

Vastaa lainaten