Viestiketju: neliveto ihmetys
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 15.10.2007, 07:23
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Ns. jäykkä neliveto on tuollainen, eli kuuluu asiaan. Jos lukko olisi jumittanut päälle, sortaisi se rengas ilman nelivedon kytkentääkin.

Ongelmahan on siinä, että suoraan ajettaessa kaikki renkaat pyörivät samalla nopeudella suhteessa alustaan, mutta heti kun käännetään alkaa erot kasvaa ja näkyä. Etuakseli haluaisi pyöriä nopeammin kuin taka-akseli, ja ulkopuolen renkaat nopeammin kuin sisäpuolen.

Jos joka väliin laittaa tasauspyörästön, jää auto tarpeeksi liukkaalla tai ristiriipunnassa yksipyörävetoiseksi. Jos tasauspyörästöjä lukitsee (tai etuvedon kytkee mukaan kuten tässä tapauksessa) alkaa joku rengas sortaa tai sutia pitävällä alustalla.

Eli aiheen laitteilla ei ole suositeltavaa ajella neliveto päällä muuten kuin liukkaalla alustalla tai maastossa.

Vastaa lainaten