Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 08.09.2007, 19:49
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Tasauspyörästön runko (kehä) on kiinni perävälityksen lautaspyörässä. Rungossa on yksi tai kaksi tappia, joissa on ns. pikkurattaat, jotka taas ovat hammaskosketuksessa vetareiden rattaiden (2 kpl vähän isompia) kanssa. Jos jossain näistä rattaissa tai niiden akseleissa on vikaa, se tuntuu usein juuri kuvaamallasi tavalla.

Perä sallii vetareiden erilaiset pyörimisnopeudet (= erilaiset pyörien kulkemat matkat) tasaamalla momentin vetareiden välillä. Molemmissa pyörissä on aina sama vetovoima, mutta pyörimisnopeus voi vaihdella.

Tossa on juttua aiheesta lontooksi:
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
Tosin siinäkin on jotain asiavirheitä


T, Antti
Vastaa lainaten