Näytä yksittäinen viesti
  #50  
Vanha 26.02.2007, 11:26
Bruno Bruno ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 09.11.05
Sijainti: Helsinki.
Viestit: 753
Perusasetus

Itse tässä on tullut ”opiskeltua ”kun tuota hitsattavaa alkoi kertymään nurkkiin niin tässä jotain tietoa ”raudasta”:

Raaka-aineet

Fe 33 luokaton teräs,jolle ei anneta juuri mitään laatutakuita
Fe 37 A auton korjaustöissä yleisemmin käytetty teräs
Fe 37 B
Fe 37 C kestää väsyttävää rasitusta hyvin
Fe 37 D hitsattavuus hyvä
Fe 44 B vaativamman käytön teräs
Fe 44 C käytetään kun vaaditaan lujempaa rakennetta,helppo hitsata
Fe 44 D

Fe 53 C luja teräs
Fe 52 D vielä hitsattavissa—Fe 50,60,70 vähenee kun on erikois toimin hitsattavissa


Korissa käytettäviä ohutlevyjä,aine vahvuus 0,6mm-1,5mm.
Henkilöautoissa käytettäviä levyn vahvuuksia:
Japanissa valmistetut autot 0,6-1,0mm
Ruotsissa valmistetut autot 0,8-1,5mm
Levyn vahvuus ei kumminkaan kerro koko totuutta vaan siihen vaikuttaa myös koostumus.
No pistän koostumusta tuonnenpana kun tuo pakkaus sekoittaa kirjoituksen

Pistetään sitten vielä nippelitietoa: Seosaine pitoisuus %
C Mn P N S
Jaappanin autot: 0,04-0,08 0,45 0,03 - 0,035
Ruattissa väännetyt: 0,04-0,10 0,50-0,45 0,04-0,03 - 0.03-0,04
Saksassa : 0,04-0,10 - - 0,007 -


Tämän aiheen piirissä on punnertanut joskus Ahonsetä kun oli myytävänä kolaroitu LandRover jossa oli ns. kikkailtu
rungon korjaus, kun koko runko olisi pitänyt vaihdettava, eikä saa välistä tiettyjä teräs laatuja hitsata kun niiden reunat tulee kovempi karkaistuiksi tai teräs jopa menettää ”arvonsa”.Rungossa on laitettu osiin matkaa erilaisia teräsaine kovuuksia ns. vaimentimiksi ja tietyt kohdat ovat kovia ja toiset on joustavia esim ristiriipunta tilanteissa .Kikkailulla korjatulla autolla on kovassa kolarissa arvaamattomia seurauksia.

Niin rälläköidessä Patrolin runkoa oli havaittavissa raudan kadonneen 376t kilometrin matkalle aika taidokkaasti,massan alla musta maali ja rauta siirtynyt ruosteen muodossa runkopalkin sisäpuolella taaksepäin.

Edited by - Bruno on 26/02/2007 11:43:31
Vastaa lainaten