
06.12.2006, 13:12
|
 |
Konkari+
|
|
Rekisteröitynyt: 29.11.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 659
|
|
Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Onkos missään esim. SOA-HJ:sta rampilla mitattuja joustoja?
Voisiko joku selittää, miksi jousto lisääntyy SOA:lla?
T, Antti
|
SOA mahdollistaa vanhojen, lähes suorien, notkeiden pakkojen käytön.
Loppu on vaan vektorimatikkaa = mitä kippurammat lehtijouset on - sitä vähemmän ne joustaa. Suoralla jousella saadaan optimaalinen joustomatka molempiin suuntiin, sekä sisään- että ulosjostoon, suoranjousen liikematka alkupisteestä ääripäihin on molempiin suuntiin yhtäpitkä. Kun jousi on reilusti käyrä, se on jo melkein ulosjoustoliikkeensä ääripäässä, jollon ristiriipuntatilanteessa nostaa herkästi tassua. Teoriassa kääntäen kippuran jousen matka sisäänpäin olisi pidempi kun suoran (vrt.liikematka lähtö/loppupiste), mutta käytännössä kovasti käyrän jousen suoristamiseen nurinniskoin tarvitaan aina enemmän massaa mitä autossa on.
Alkuperäinen jousi on yleensä auton valmistajan toimesta laskettu optimaaliseksi. Kun lisätään alkuperäiseen pakkaan lisälateja ja taotaan (tai nykyisin kaikki kai valssaa) pakka käyräksi, jousi aina jäykistyy ja joustaa huonommin. Tätä harrastetaan siis suomalaisissa jousipajoissa.
Tarvikejousissa taasen [u]jos jousipakan paksuus on vakio</u>, niin lehtien lukumäärä kertoo jousen "kovuuden" , eli mitä enemmän ohuita lehtiä sen paremmin joustaa (poislukien paraabelijouset). Esimerkkinä esim. HJ-60 etupakka/ OME=9 ohuttalehteä/Dobinson=7 paksualehteä/ Ironman=9 ohuttalehteä. Näistä vain OME:ssa on liukulevyt lehtien välissä joten teoriassa se on näistä "notkein" . Dobinsonin seitsemän lehtisessä taasen teoriassa eniten käyttövuosia(vrt.10 >vs.15 vuotta)ja kuormankantokykyä.
Käytäntö on osoittanut että, mitä jäykemmät jouset laittaa, sen huonommin joustaa. Ja pätee myös kierrejousiin sekä jousisauvoihin.
Ideaali [u]maastoajon</u> kannalta, jos kyseessä olisi vaikka esimerkki HJ, olisi SOA + pari lehteä pois alkuperäisistä pakoista + traction bar. Jousitus notkeimmillaan ja kuormankantokyky huomattavasti huonompi.
|
tää oli oikeesti kerrankin hyvin kirjoitettu ja perusteltu juttu.
Älä ryöstä, verottaja vihaa kilpailua!
|