Lainaus:
quote:
Turbotuksessa oli toi pumpun "virittely" homma jo tiedossa, ja sille on tekijäkin jo. Mullehan helpoin tie olis ku löytys paja tai joku kuka laittais turbon ja coolerin kaikkine säleineen kiinni, ku itellä peukalo keskeellä handua. Eli oon vähä yrittäny etsiskellä sopivaa firmaa, ja samalla ite osia esim. pakosarjaa, että vinkkejä tekijämiehestä otetaan vastaan.
Eikö vääntösauvoja kirimällä ajo-ominaisuudet tuppaa katoamaan (ne loputkin)? ja voisin kuvitella, että lehtijousia vaan lisäämällä perästä tulee kivireki ja citymaasturimainen, eli huono ajaa maantiellä ja maastossa ei pääse mihinkään (tulee persiistä niin jäykkä)
|
käyppäs turbotukseen liittyen tuolla, paljon hyvää tietoa.
http://turbodiesel.no-ip.com/mercury...hp?a=forum&f=6
ja
samanlaisen kamppeen piristystarinaa
http://turbodiesel.no-ip.com/mercury...6&min=0&num=15
Ei ahtaminen niin paha homma ole,aika ja vaiva riippuu paljon siitä mitä haluaa. pakosarjanlaippoja voit kysellä hilux td:ltä ja siitäpä se lähtee... vakiopakosarja ahdas= ei virikäyttöön.
ahtimia löytyy ja kohtuuhintaisia coolereita. Vakiopumpulla tuosta lähtee n. 160 hv:ta ja 12mm nestepäällä olevalla viripumpulla +200 helposti, ainakin omat kokemukset oli miellyttäviä kun polkaisi kunnolla n. 280 hv:n teholle riittävillä soppamäärillä, hilux liikkui ripeämmin kuin 170 heppaset bensa henkilöautot

Vaparin ahtamisessa ei kannata laittaa mitään miniturboa ja luulla, että kone sitten kestää jos tehoa halutaan kunnolla, viripumpulla sopivia ahtimia on n.6-9litrasten dieselien ahtimet. Hyvä ahdin tuohon on esim. holset hx-35 60/55 siivillä ja 12 tai 14 pakopesällä tai 7,4 litrasen sisudieselin (250hv:n kone, euro2) schwizer S2BG 60/54 siivillä. Lähtevät alhaalta ja riittävät loppuun saakka. Noilla ahtimilla n. 250 hv:n teho tulee n. 1,6bar ahtopaineella, joten vaparin männät ei vielä ole hätää kärsimässä, kunhan ajellessa käytetään hiukan järkeä...
vapari on muuten sitten virikoneena herkempi kuin orkkis turbokone, johtuen hiukan erilaisista sisukaluista. Vapari kestää kierroksia aika reilusti, mulla oli penkityksessä vakiopumpulla n.7000 hujakoilla ryntäyskierrosluku... ainakin mulla kesti, männänhelmat voi toki joskus kadota yli 6000 kierroksia paljon käytettäesssä.
Viripumpulla on tyytyminen 5500 kierrokseen, joista vetävät saa 5000 saakka.
Pumpun tekoon suosittelen mynädieseliä, sen tekemä säädin on kuitenkin paras= vetäviä kierroksia saa riittävän ylös, ettei pumppu ala leikkaamaan syöttömääriä liian aikaisin.