Se sisus on melko haurasta keraamista pillistöä, joka ainakin halkeaa, jos lyö kovin reilun lommon sinne pöntön kylkeen. Pieni lommo voi hyvinkin pitää kennoa paikallaan. Niissä kateissa, joita on tullut tutkittua tarkemmin, oli se keraaminen osa pöntössä jonkinlaisilla kuparipunos- ja lasikuitutiivistemakkaroilla kiinni, että jää lämpölaajenemisvaraa. Jos se kenno kilisee, vuotaa kaasujakin varmaan jo ohi jonkin verran.
Kumminkin se kilinä tarkoittaa sitä, että se kenno kuluu ja menee pikkuhiljaa jauhoksi. Jauho poistuu putkea pitkin. Jos on kaksi kattia ja etummainen kilisee, menee takempikin helposti tukkoon siitä "hiekasta", mitä ensimmäinen putkeen tuottaa. Kun kenno on kulunut tarpeeksi, pyöristyy se sen verran, että pääsee kääntymään jonakin päivänä pikittain siellä pöntössä. Ei välttämättä, mutta näitäkin on käynyt. Sitten se hieroutuu pöntön takaosan kartioon yhä tiiviimmin ja alkaa ahdistaa ihan urakalla kaasujen kulkua. Tässä vaiheessa vaiva näkyy jo kulku- ja kulutuspuolella.
En tiedä, hyväksytäänkö leimalla kilisevä katti päästörajan alituksesta huolimatta. Sellaisenaan se tuskin kuitenkaan kestää seuraavaan vuosikatsastukseen asti, jos on ns. käyttöautossa. Matti the Katsastaja tietää varmasti kertoa, miten käytäntö konttorilla menee.
Ei tarvikekatti nyt ihan kauheita maksa. Ottaa kattipätkän irti liitoksistaan tallin lattialle ja hitsaa katin yli muutaman sopivan romuraudan pätkän tavallaan jigiksi pitämään putken osia paikallaan (jos mutkainen putki tai laipat päissä), laikkaa katin pois tarkasti uuden katin putkiyhteiden mukaisista kohdista ja hitsaa uuden tilalle. Sitten jigi/tukiraudat pois ja katti on vaihdettu. Pari kertaa olen tuollaisen tehnyt, eikä ole mikään amerikan temppu. Ilman tukirautoja tai auton alla sovitusta selvästi ikävämpi homma saada osat kohdilleen, mutta tuen avulla meni helposti ja kerralla kohdalleen.
EDIT: ei vaikuta tehoihin/kulutukseen juuri mitään, jos ei ollut tukossa ja jos lambda-anturi on ennen kattia. Katin jälkeisellä lambaadalla säädetty ruiskutus menee pieleen tai konttausmoodiin, jos katti puuttuu, on tukossa tai vuotaa läpi pahasti.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Edited by - JiiPee on 20/10/2006 10:59:59
|