Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 12.10.2006, 23:52
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Noin pikaisesti:

Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi.

Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla.

Samalla iskutilavuudella on luultavasti painon suhteen optimikoko jossain alueen keskellä: yksisylinterisen vauhtipyörä painaa paljon ja pitkien koneiden rungosta tulee painava. V- ja bokserikoneet ovat tietysti rivikoneita kevyempiä.

Itse tykkään eniten nelitahtisista rivi-6- ja V-8-moottoreista kaikinpuolin hyvien ominaisuuksien vuoksi:
- tasainen käynti (kaikki 1- ja 2-kertaluvun voimat ja momentit ovat sisäisesti tasapainossa)
- positiivinen vääntömomentti koko ajan
- mukavat äänet

Nyt nukkumaan ja aamulla seitsemältä Pajalle,
Antti
Vastaa lainaten