Vaijerin katkeamista pitäisi tietysti välttää mutta eihän sitä aina tiedä jos vaijeri on "viimeisillään" ennenkuin se katkea. Sen verran olen seurannut vinssaamisia että ei niissä välttämättä yritetä vähentää riskejä kiireen yms. takia (samaan syyllistynyt itsekin). Aikoinaan kun ensimmäisiä kertoja luin offauksesta ulkomaan lehdissä, niin niissä usein kerrottiin miten vinssataan turvallisesti, eli esim. konepelti nostettiin pystyyn ettei tule romut tuulilasista sisään, laitettiin esim. matto "imemään" "piiska" energiaa. Näitä näkee harvoin kun jengit vinssaa. Köyttä käyttävien ei ilmeisesti tarvi varoa niin paljon. Välillä hieman hirvittää yleisön "tulilinjalla" olo, niinpä mielestäni kuskin tulisi kehoittaa/käskeä esim suunnistuskisoissa olevaa yleisöä siirtymään, joka ei välttämättä ymmärrä vaaran mahdollisuutta.
Sorry meni hieman OT:ksi.
HJ61-89
SLCK #68
|