Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 11.04.2006, 17:22
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Pää- ja jakolaatikossa hammaskosketusten paineet eivät ole kovin suuret verrattuna perien hypoidivälityksiin, joissa vaaditaan juuri paineenkeston vuoksi paksua ja lisäaineistettua (GL-5) öljyä (vetopyörästö-öljyä).

Vaihteistoja suunnitellaan myös varsinaiselle vaihteistoöljylle (GL-4, likimain sama viskositeetti kuin vetopyörästö-öljyssä, mutta vähemmän lisäaineita), automaattilaatikkoöljylle (ohuempaa, käytetty esim. 5-vaihteisessa LT77:ssa) tai näissä uudemmissa erityiselle "Manual Transmission Fluid", joka ei ole punaista ja on automattiöljyä paljon kalliimpaa, mutta hyvin samankaltaista.

Tietääkseni Range Roverin suunnittelussa otettiin huomioon myös vähän vaatimattomammalla infrastruktuurilla olevat alueet (esim. Afrikka), missä moottoriöljyn saatavuus on paljon parempi kuin vaihteisto- tai vetopyörästö-öljyn.

T, Antti
Vastaa lainaten