Kaikki hitsaukset vetelevät, enemmän tai vähemmän. Putkea kiertävä toispuoleinen hitsi saa putken taatusti pois siitä missä se oli.
Itse aion oikaista tai oikaisututtaa omat akseliputkeni jahka saan kaikki kiinnikkeet polteltua kiinni.
Sattuipa vaan viikko pari sitten silmään kun kävin viemässä kardaaneja erääseen Juvanmalmilla sijaitsevaan kardaanipajaan kun siellä pyörittelivät sorvissa akseliputkea ja mittailivat sen vipotusta heittokellolla. Tuli sitten otettua asia puheeksi, ko. putki oli jostain ralliautosta. Se oli nelilinkkien kiinnitysten hitsaamisen johdosta mennyt sen verran mutkalle että oli pakko oikaista. Ne kiinnitykskorvakkeet olivat muuten huomattavasti kevyemmän näköisiä kuin maastoautojen vastaavat, vaikka toisaalta akseliputken seinämävahvuuskaan tuskin on samaa kuin meidän vehkeissä (esim. Toyotan akseleissa 6 mm seinämä).
Asiat voi tehdä hyvin tai huonosti, tärkeintä on että tietää kumman valitsee. IMHO.
|