Moi,
> Etuvetarilla menee maksimissaan yhdenpyörän tiehen välittämä voima ja kardaanilla menee maksimissaan kahden pyörän tiehen välittämä voima.
Hmm.. tuumailin tuota hetken, eikä auennut. Onko voima vääntöä vai tehoa (vääntö kertaa pyörimisnopeus)? Lukot tai
niiden puute sotkee tuota jonkinverran, jos autossa on kaikki lukot päällä niin (lähes) koko moottorin voima menee
jossain tilanteessa yhteen pyörään (=sille, jolla on pitoa), ja vetari vääntää perävälityksen verran enemmän kuin
kardaani (perävälityksestä riippuen, tyypillisesti välille 3-5).
> traktorin laajakulma nivelakselin
Autossa kardaani pyörii parhaimmillaan n. kampiakselin tahtia (isoin vaihde suora, mahd. jakolaation pitkä puoli
kans 1:1), kestääkö traktorin nivelakseli useamman tuhannen minuuttikierroksen vauhteja? Kuinka pitkää käyttöä
ne kestävät, eli soveltuisiko käytöautoon jolla ajetaan paljon?
> 200hp täyspaineisessa 2.3 turbo 9000 saabissa on aika järeät nivelet
Se ainakin toissakesänä suomen foffikisoissakin nähty erillisjousitettu pikkuluokan auto oli tehty muistaakseni
jonkun volvon vetareilla, eli nuo isommat/raskaammat/tehokkaammat etuvetoiset vois olla hyvä elintenluovuttaja.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|