tää on nyt hiukan saivartelua mut aikoinaan kun kilpurissa touhuttiin ton naftan kanssa,niin silloin pyrittiin pitämään polttoaine mahdollisimman kylmänä jotta ominaispaino olisi mahdollisimman suuri.usko tai älä mut polttoaine cooler vaikutti alastarolla n.0,5 sek per kierros.
toi imuilma cooler tee ilma/ilma +flekti niin hyöty suurin ja jopa turvallisempi kuin ilman cooleria jos turbo sanoo poks,kun se kerää silput tehokkaasti
naftan syttymiseen ei toi ominais lämpö tee juuri mitään eroa normaali oloissa,toki kylmäkäynnistys paranee mut silloinhan tartts olla tankissa/suodattimessa lämpövastus.
puristunut ilma joka sytyttytää polttoaineen sylinterissä viis meinaa onko nafta 15 astetta lämpeenpää vai ei,koneen jo käydessä.
siis olettaen että ajat talvella talvilaadulla jonka suodatettavuus riittää keleihin.mutta taas ominaispaino/hyötysuhde huononee..
E=mc2