Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 22.12.2005, 22:54
tmato tmato ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.07.04
Viestit: 63
Perusasetus

No nyt alkaa homma kuulostaa sen verran tekniseltä, että pitää kommentoida. Mitä terästä autotehtaat kutsuvat suurlujuusteräkseksi? Oma käsitykseni on että teräs, jota auton koreissa yleisesti käytetään on myötölujuudeltaan luokkaa 360 MPa:ta. Saattaa olla, että joissakin kohdissa on hieman parempaa tavaraa, jolla mennään myötölujuudessa yli 430 MPa:n. Tämä ei sinänsä aiheuta ongelmia korjattaessa hitsaamalla. Pitää vain tehdä jännityksenpoistohehkutus 620 asteessa. Kuulostaa melko korkealta lämpötilalta, mutta onnistuu lämpövastuksilla ja vuorivillalla tilkiten paikallishehkutuksena. No problem! Tosin pitää muistaa pitoajat, jotka löytyy ainakin Ruukin materiaalikäsikirjoista.

Vastaa lainaten