Kyllä se vetolaite etupuolelle asennettuna näkee huomattavasti enemmän käyttöä kuin takana. Eteenpäin on tullut vinssattua niin paljon ettei luotettavaa arviota ole helppo antaa, harvoin olen sellaisella reitillä ollut etteikö vinssata olisi tarvinnut joko itse tai muiden avuksi.
Mutta vastapainoksi en ole kuin kolme tai neljä kertaa ollut tilanteessa, josta ei muulla kuin taaksepäin vetämällä ole kunnialla selvinnyt. Joka kerta tuli vannottua että takavinssi pitää hankkia.
Kerran hikoilin pari tuntia liftin ja liinojen kanssa että sain auton pelastettua, kun etuakseli tippui jäisen kallionkielekkeen yli ja edessä oli tiheää taimikkoa. Toisen kerran jouduin vinssaamaan eteenpäin n. 100 metriä vyötärön syvässä nuoskalumessa, kääntämään ympäri ja vinssaamaan samat 100 metriä takaisinpäin (tältä olisi välttynyt n. 2 metrin vedolla taaksepäin), aikaa meni muutama tunti ja vinssin sokkiakin taisin ainakin viidesti vaihtaa. Kolmannen kerran tökkäsin liian jyrkästä rinteestä alas, nokan edessä oli puu, ja kun öljynpaineet alkoivat laskea sammutin koneen siihen (eli mekaanisen etuvinssin hyöty jäi vähiin). Tästä selvisin avuliaan perässätulijan vinssillä, jolla oikaistiin auto niin että se sopi kääntymään puun ohi. Viimeisestä tilanteesta on kuva profiilissa (JF-VK2005_8.jpg). Neljäs kerta oli kun jyrkkää kivikkoa alas tullessa Haminan tietämillä töppäsi BJ:n etupustkuri alastuloon, tosin tästä taisin lopulta selvitä ihan ajamalla, mutta takavinssillä aikaa ei olisi tuhraantunut läheskään yhtä paljon.
Jos oikein taloudellisesti miettii, niin vaikkapa salkkutaljalla olisi selvinnyt jokaisesta noistsa jumista ihan hyvin, mutta silti mielessä kutkuttelee se takavinssi, se kun mahtuisi niin hyvin BJ:n takalattian alle. Ehdottomasti sähköinen taakse, jotta autoa saa liikuteltua vaikka moottori ei pyörisikään.
(EDIT: typoia perkle)
Edited by - JF on 30/11/2005 00:38:40
|