Murrosten hajoaminen peruutellessa voi perustua ainakin kahteen olosuhteeseen, jotka poikkeavat eteenpäin ajamisesta.
Ensimmäinen, ja tärkeämpi on se, että tilanteet joissa murrokset hajoavat peruuttaen ovat liki poikkeuksetta sellaisia, joissa yritetään mäkeä takaisin ylös. Tällöin auton painopiste on siirtynyt mäen jyrkkyydestä riippuen yhä enemmän etuakselin päälle, jolloin auton liikuttamiseen vaadittavasta voimasta valtaosa kulkee eturenkaiden kautta, ja samalla tietysti niiden murrosten. Lisäksi tilannetta pahentaa se, että auton liikuttaminen ylämäkeen vaatii merkittävästi enemmän työtä kuin tasamaalla liikkuminen, jolloin liikettä vastustaa lähinnä vierintävastus, kun taas mäessä on vastassa myös painovoima.
Samaan voimien jakautumiseen perustuu traction barin suurempi merkitys taka-akselilla; mäessä suurempi osa painosta on taka-akselin päällä. Anti-squat vaikuttaa akselin tuennasta riippuen myös etuakseliin peruutettaessa.
Toinen seikka joka pitää tai ei pidä paikkaansa (tuli vaan aihetta pohtiessani mieleen) on että peruutettaessa murroksen läpi kulkeva voima liikkuu eri pintoja pitkin kuin edettäessä, jolloin kuluneiden nivelten ja laakerointien virheasennot voivat aiheuttaa varsin erilaisia jännityksiä osissa kuin toisin päin pyöritettäessä, johon osat ovat "tottuneet".
Ohjaava akseli taakse saisi minusta olla Unimog-luokkaa ollakseen järkevä (näissä henkilöautoluokkaa olevissa vehkeissä). Jos työkoneita katsoo niin esim. jossain pyöräalustaisissa kaivinkoneissa ja kurottajissa on liki poikkeusketta planeettavaihteet navoissa helpottamassa murrosten elämää.
|