EGR:n tehtävähän on vähentää typen oksidien määrää pakokaasuissa palamistapahtuman lämpötilaa pienentämällä. Se on enempi kemiaa, kuin polttoaineilmaseoksen rukkaamista, ja saadaan aikaan pakokaasuissa olevia aineita palamisilmaan sekoittamalla. EGR:n poistaminen ei lisää tehoa, nakutusantureilla varustetuissa bansamoottoreissa tapahtuu väistämättä juuri päinvastoin.
EGR:n poistaminen todellakin lisää nakutusherkkyyttä, koska palamislämpötila kasvaa, ja nakutusanturilla varustettu sytytysjärjestelmä pienentää ennakkoa tyypillisesti 3 asteen portailla jopa 9 astetta. Jokainen bensamoottoreita (oikeasti)viritellyt tietää mikä merkitys sytytysennakolla on tehoihin.
Eli, jos moottorin kupeesta löytyy nakutusanturi, antakaa EGR:n olla.
Jos EGR venttiili ei toimi, tai on tukossa tai EGR kanavat on tukossa, seuraus on sama.
Timop
Note! This message was posted anonymously!
|