Tässä kytkäri semmoseen. On nyt ollut ajossa Itäautosafarin ajan ja vähän päälle.
Yksinkertaisesti Erotetaan akut toisistaan diodeilla. Tässä on käytetty schottky diodeja
alhaisen kynnysjännitteen takia, malliltaan 120NQ045 eli 120A ja 45V.(Partco 9,50/kpl alv0%)
Jos käytetään tavan diodeja mielestäni kannattaa kompensoida kynnysjännite laittamalla
jännitteensäätimelle kolmas diodi. Tein näin pienemmän vikaantumisriskin ja yksinkertaisuuden takia.
Kuvassa U1 on jännitteen säädin.
Tässä hässäkässä on mukavaa myös se, että akkujen väliset johdot voi mitoittaa laturin mukaan. Ei siis tarvitse vetää
mitään boan kokosta piuhaa akulta toiselle, niin kuin tarvitsee esim. kytkimellä erotetulla systeemillä. Suurin
mahdollinen virta kun on laturin maks. virta. Käytännössä tästäkin voi vähentää auton käynnissä pitoon menevän
virran.
--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--