Lainaus:
quote:
Esim HDJ:n jouset eivät anna käsittääkseni hirmuisesti suurempaa jousivakiota mutta toimivat paljon painavamman auton alla erittäin hyvin.
|
Toisaalta ne ovat myös vähän pidemmät, eli suhteellinen kokoonpainuma ei ole samaa luokkaa noiden aiheen jousten kanssa. Toinen esimerkki on G-Wagenin etujouset, joiden jousivakio on muistaakseni alle 20 N/mm^2 ja vaikka pituutta niillä onkin puoli metriä, painuvat ne silti n. 40% kasaan (tosin laskujeni mukaan, voisiko joku varmistaa onko jousi auton alla ollessaan n. 300 mm, esim. Tumi?).
Sen jousiteräksen taivutus- vai minkälie leikkausjännityksen pitäisi kyllä olla aika samoissa valmistajasta riippumatta. Ei siksi etteikö teräksen seostuksella voisi olla suurtakin merkitystä jousen elämän kannalta - esim. nuo minulle kulkeutuneet HDJ:n jouset ovat yli 500 tuhatta kilometriä rullatusta autosta ja silti ovat liki millilleen alkuperäisen mittaiset.