Noi koneet, joissa ohjurit lähtee liikkeelle on kyllä v-mäisiä. Voortin 2-litraisessa DOHC:ssa (transut, riesat, skrppioonit) oli myös sama ilmiö ja siinä pakopuolen ohjurit lähti hissukseen laskeutumaan aika yleisesti 150-200 tuhannen ajon jälkeen. Tekee saman homman, eli kun ohjuri putoaa irti venttiilin päälle, hajoaa helposti koko kone. Lääke on koneistaa uudet ohjurit, joissa on kaulus yläpäässä kannattamassa ohjuria (voortin koneeseen sai muistaakseni jostakin bemun ohjurista parhaan aihion).
Jos pako-ohjuri on lähtenyt liikkumaan, näkee sen aika äkkiä muita paksummassa noessa olevasta pakokanavasta, sieltä kun vuotaa öljyä venttiilin päälle. Toki pidemmälle ehtinyt vaiva näkyy irti olevasta kumista. Vuotava öljy näkyy myös reiluina arvoina päästömittauksessa.
|