Kellottaminen ei takaa TÄSMÄLLEEN samaa ilmamäärää kaikille sylintereille, ellei sitä tehdä virtauspenkissä ja katsota todellakin mene saman verran ilmaa (taikka kantta jo valmiiksi virtauspenkissä käytetty).
Taitaa olla kumminkin vakiokansio erisylinterien kesken aika erilainen (UAZ), joten kellottamisesta en aloittaisi.
Sylinterien pitäisi tietenkin olla likimäärin ”samantehoiset”, toisaalta jos yhdensylinterin teho lisääntyy 10%, niin kampiakseliteho kasvaa 2,5% (4-sylinterinen ja sylinterit lähtiessä saman tehoiset). Siis epäsymmetriä niin yksiselitteisesti aiheuta tehohäviötä.
Mielestäni kannattaa kaikista sylintereistä poistaa valuvirheet sekä sovittaa kanavat, varsinkin imukanavat, sillä UAZin koneessa ei ole kyse mistään tarkkuusvalusta.
j.h
Bensakoneen suihkutussuuttimessa on helposti 5% tuottoeroja, joten…
|