Näytä yksittäinen viesti
  #18  
Vanha 22.04.2005, 18:02
jjtp jjtp ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.04
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 2.172
Perusasetus

tossa kitkalukkon asennuksessa puolikevennettyyn akseliin käy niin että vetarin päittäisvälys akselinsuunnassa elää kitkan ehdoilla,"klappi" ei tietenkään ole suuri mutta kiusaa nähdäksemi kitkan toimintaa.
eli jos esim ajetaan auto mahdollisimman kupeelleen rengasvanteineen painaa vetaria sisäänpäin jolloin kitkalevyihin kohdistuu kitkaa vapauttava paine sille pyörälle mikä on alempana.
kun taas kitkalukko on asennettu täysikevennetylle takaakselille,eteen tai hiluxin takaakselille kitkalevyihin ei kohdistu mitään sivuttain painavaa voimaa koska vetarin liike on "kelluva" siihen poskirattaaseen nähden.
edellä mainitulla tavalla se kitkan oma jousi toimii oikein ja puristaa niitä poskirattaita lujemmin akselin päitä kohti jokatoinen kitkalevy on lukittu siihen poskirattaaseen ja joka toinen taas siihen kitka murikkaan.
loppukevennyksenä vois sanoa että on lapinmiesten "legendaa" että kitkalukko toimisi oikein puolikevennetyssä takaakselissa.

Vastaa lainaten