Useamman kerran mietin mitähän sieniä Nissanin insinöörit ovat syöneet tätä parkkilukon aktuaattoria tehdessään. Varmaan maailman monimutkaisin linkun kääntäjä. SRM (Switched Reluctance Motor) moottori ja sen perässä Cycloidi vaihteisto. Saman tempun voisi tehdä pienellä DC moottorilla ja ruuvivaihteella.
Vinettoa kului tuon SRM moottorin ohjaimen tekemisessä. Nissanin aivoja (VCU) kun ei enää ollut missään niin piti aloittaa valkoiselta paperilta. SRM moottori on periaatteeltaan yksinkertainen, mutta ohjaus ei enää olekkaan. Ehkä kirjoitan tästä ohjaimesta joskus oman tarinan. Mikäli mielenkiinto heräsi niin google hakuun vaan
Switched Reluctance Motor ja lukemaan pää kipeäksi.
Moottorista ja vaihteesta löytyy muutama kuva ja tarinaa eri foorumilta.
https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=6474
Ja tästä
Cycloidi vaihteesta löytyy tietysti googlehaulla lisää tarinaa.