Käytiin tuossa eilen nelisen tuntia tutustumassa Yale:n edustajan tiloissa tarjontaa noiden patteri vehkeiden suhteen. Lyijy akullisilla tuossa haetussa koko luokassa "WLTP" olisi (tämän valmistajan edustajan mukaan) olisi täysillä akuilla sen ajoa 7-8 tuntia. HC-oloissa 6-7h
Kysyttäessä "Että ajoa, vaiko työntekoa nostoineen?" ehkä aavistuksen ympäripyöreä vastaus oli: "Ei eron pitäisi olla kovin suuri, toki kaikki muuntujat vaikuttavat...". No, totta hitossa kaikki vaikuttaa kaikessa. Aina. Isoksi kompastuskiveksi saattaa kyllä muodostua että lataus pitäisi tehdä lämpimässä tilassa! Lämmintila juuri se ongelma (niin kuin tila ylipäänsä muka ikinä ei olisi) firmassamme. Tämä latauspaikkojen pähkintä sitten käynnissä. Nykyisällään lie viellä järjesteltävissä, mutta mitä jos tarve onkin tyyliin 30 koneen latauspaikkaa, joista mahdollisesti osa isompia, matkalla ihguun "täys sähköisyyteen"? Kyseessä siis vain yhden osaston koneista tällä hetkellä. Kait jonkinlainen "pilotti?" Pieni piru takaressussa jotenkin hokee "diesel, diesel...".
Ei siinä mitään kamppeet siinä koeajellessa ja testaillessa tuntuivat ominaisuuksineen oikeinkin fantsuiltan todella kriittisenkin mielestä. Kaikki hallinnat, siis ihan kaikki profiloitavissa miten haluaa. Nostojen nopeudet/laskut, edellisiin loppuhidastukset, kiihtyvyys, jarutus moottoilla/vapaarullaus, haluaako maston asentoon muisteja, ETC. Ja nuo ei ollut edes vielä sitä Ns. karkkikauppa osastoa, vaan vakio tavaraa. Toki, myönnän että meillä nykykalusto on, nätisti sanottuna öö-aavistuksen vanhahkoa. Ja asiat eteneen. Mutta noin kuvainnoillisesti voisi verrata nuo, versus nykyiset 2000 vaihteen diesel Mitsut - Vakio BJ-40 versus nyky maasturi.

Eroja oli abauut tuonverran.
Mutta yksi mikä oikeasti säväytti itseäni, niin tuon valmistajan 4,5t kone joka fyysiseltä kooltaan sama kuin vanha Mitsubishin nimellisesti 3,4 (josta miinus säätökelkat ym.) kääntyy oikeasti paikallaan! Tähän se shokc hymiö! Takaiset kääntyy yli 90 astetta, ja etuisissa kumpikin sähkömoottori pyörii tällöin erisuuntaan! Oli muuten oikeasti vakuuttava kokemus testailla moista ahtaissa hallitiloissa.
Eli G:een "tankkikäännös" ilman että paikat, voimansiirto tai kumit rasittuu, onnistuu ihan vain hiljaa hiljaa hipsutellen, tai vaikka karusellinä pyörien...