Valinta olisi huomattavasti helpompi jos kriteerit ja budjetti on tarkat. Mutta ensimmäistä maastoautoa ostaessaan on käytännössä mahdotonta tietää millä asioilla on itselle eniten merkitystä. Jokainen kokee maastoauton vahvuudet ja heikkoudet erilailla. Ja jokainen maasto-ominaisuuksia lisäävä muutos huonontaa ominaisuuksia kadulla. 2" korotus lisää maavaraa metsään, mutta samalla kulutus kasvaa 1-2l/100km ja huonompi ajaa moottoritiellä. Ja taas sama, toista ei huonontuminen haittaa mutta joillekin se on ongelma.
Itsellä on V8 WJ ja vakio renkailla sekä ilman korotusta se on minun mielestä todella hyvä ajaa. Aiemmin ajoin vuorotellen 530d bemarilla sekä tuolla, ja tykkäsin enemmän Jeepistä. Nyt toki sitä on rakennettu niin paljon että ajo-ominaisuuksia ei pääse kehumaan. Joten jos vakio WJ on huono ajaa, niin silloin kannattaa alkaa vaihtamaan alustasta riittävä määrä niveliä/puslia/ohjaus iskari. Näillä omasta tuli aikoinaan aivan eri auto ja luulen että sama on kaikissa muissakin maastoautoissa.
|