Näytä yksittäinen viesti
  #239  
Vanha 04.10.2023, 13:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Alustavasti olen hommannut Dana 44 etuakselin ja se ei sinällään olisi ollut ongelam kun tätä MK3 on tehty myös jäykällä etuakselilla ekat vuosimallit.

Laatikoksi tulee pajeron superselect.
Siitä tankkaamaan.

Sanoisin että lue säännöt. Tulosta ne paperille, alleviivaa projektia koskevat kohdat. Jos näytttää siltä että onnistuu, niin toteuta homma hyvin, tilaa muutoskatsastus ja mene em.selvitysten kanssa konttorille, ja leimalla läps.



3.9 Voimansiirto Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutok*sessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia. 3.10 Akselisto ja alusta Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitet*tuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneu*voihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos: 1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muu*tososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimas*saltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vas*taavaan ajoneuvoon; 2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistoraken*teen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliiken*teessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsas*tuksessa; 3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm; 4) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja 5) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen ra*kenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta. Ajoneuvon akselivälin pidentäminen tai lyhentäminen taikka akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon vertailuajoneuvoa vastaavaksi on sallittu. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti. Muutoksissa on huomioitava vaikutukset jarruihin, katso määräyksen kohta 3.12. 3.11 Ohjauslaitteet ja jousitus 3.11.1 Ohjauslaitteet Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja oh*jauspyörää sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa liikenneonnettomuuden, ei saa korjata eikä muuttaa hitsaamalla eikä muulla niiden lujuutta heikentävällä menetelmällä. Ohjauslaitteiston osien vaihtaminen voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos: 1) ne kuuluvat ajoneuvossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonai*suuteen tai vastaavat toiminnalliselta mitoitukseltaan ajoneuvossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvia ohjauslaitteiston osia; 2) ajoneuvoon asennettavat ohjauslaitteiston osat on tarkoitettu akselimassal*taan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen koh*teena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon; 3) ajoneuvoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksilla ajoneuvon korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujassa rakenteessa olevaan alku*peräiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tar*koitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; selvitys on esitettävä omavalmis*teisten kiinnikkeiden lujuudesta sekä mahdollinen hitsausselvitys; 4) ohjausakseli on nivelöity, jos asennettava ohjausvaihde on alkuperäistä edempänä; ja 5) kokoon painuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei vaihdeta jäykkään. Ajoneuvoon saa asentaa ohjausvaimentimen ja ohjaustehostimen edellyttäen, että se on ajoneuvoon soveltuva, ja muutos ei lisää olennaisesti ohjauslaitteeseen koh*distuvia rasituksia eikä rajoita ohjauksen liikeratoja. Jos ajoneuvo on alun perin va*rustettu ohjausvaimentimella tai ohjaustehostimella, ei kyseistä laitetta saa poistaa, ellei ajoneuvo muutoksen jälkeen vastaa ilman kyseistä laitetta hyväksyttyä ajoneu*voa. 3.11.2 Jousitus Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh*dasvalmisteisia alustan madallus-tai korotusjousia, madallus-ja korotusosia, por*taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus-tai madalluskappaleet. Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuun ottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon. Kaikissa ajoneuvon korkeudenmuutoksissa tulee huomioida, että valaisimien ja mui*den varusteiden korkeusvaatimukset täyttyvät muutoksen jälkeen. Alustan korkeudenmuutoksen jälkeen kuormaamattoman ajoneuvon maavaran on oltava vähintään 80 millimetriä. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mah*dollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla kuin renkaiden kokoa suurentamalla. Korotus tulee tehdä symmetrisesti pituus-ja sivuttaissuunnassa. Kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon alustan korkeutta muutet*taessa tulee venttiili säätää vastaamaan muuttunutta korkeutta. Vaatimukset ajoneuvon alustan korkeudenmuutoksille: 1) kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon jarruvoimien ja*kaantuminen tulee tarkastaa katsastuksessa koeajolla ja jarrudynamomet*rilla; 2) renkaat eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen ja jousituk*sen asennossa; 3) heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen sisäänjouston rajoitti*mina joustovaran loppuessa, ellei niitä ole varustettu tähän tarkoitetuilla jous*tonrajoitinkumeilla; 4) vaihdettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat, ja jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista. Säädettävän alustasarjan asentaminen on sallittua seuraavin ehdoin: 1) alustasarjan säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus-tai sivuttais*suunnassa; kuitenkin akseli-ja jousitustyypille soveltuvan lisäilmajousisarjan asentaminen taka-akselille on sallittua; 2) alustasarja ei saa olla ajonaikana säädettävä lukuun ottamatta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua tehdasvalmisteista alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana säädettäväksi, ja joka on asennettu valmista*jan ohjeiden mukaisesti; 3) alustasarjaa ei asenneta mekaanisella kuormantuntevalla jarruventtiilillä va*rustettuun ajoneuvoon.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten