Näytä yksittäinen viesti
  #109  
Vanha 08.02.2022, 05:53
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Aivan, samalla tavalla sillä ei ole merkitystä että viekö auto vaikka 5 tai 25 litraa satasella. Näin se tämän logiikan mukaan menisi, kun menisi se kuitenkin kaikissa... Kun katsotaan kuluja mitä oikeasti menee, niin siihen lasketaan kaikki mukaan. Niin öljyt, huollot, renkaat, tuulilasit kuin varsinaiset korjaukset. Tämän päälle sitten tietysti polttoaineet, verot, vakuutukset, arvonalenema jne. joita en laskelmassani edes huomioinut. (laskin kyllä, mutta se sattui jo liikaa Lähinnä halusin heittää jotain todellista ja oikeaa lukemaa paljon 140k km omistusajalla meni, eikä puhdasta shellin baarin mutu tuntumaa.

Nooh, nopoisasti laskettuna kuiteista osien osuus (öljyt, vara ja kulutusosat yms.), noin 6000 euroa. Tosin kaikessa ei voi suoraan sanoa mikä on osan tai työn hinta. Esimerkiksi ilmastointihuollot, tuulilasin vaihto yms., näistä laskin semmoisen 2/3 osahinnoiksi.

Jotain hauskoja (ei niin hauskoja...) hintoja kuiteista:

- Käyttöhihnan kiristin: 297€

- Termostaatti: 120€ (+ 6,5h vaihtotyö.)
Huoltomanuaalin ohje alkaa... "1) Remove engine assembly referring to “Engine Assembly Removal and Installation”." Onneksi ihan niin paljoa ei siinä kuitenkaan työtä ole ollut

- Välijäähdytin 482€

- EGR venttiili 961€

Ja kyllä, saa varmasti halvemmalla kun metsästää netistä yms.

Kyllä sitä autoista kuluja tulee. Se on täyttä itsepetosta jos kuvittelee vaikka tonnilla selviävän auton ylläpidossa kolmessa vuodessa, vaikka kuinka itse tekisi ja auto on jotain muuta kuin lada 1200l Todellisuudessa autoilu maksaa kun kilometrejä tulee edes kohtuulliesti.

Mutta kuitenkin ehdottomasti mieluummin kohtuu tuore ajoneuvo, kuin jokin vanha kottero. Mukavalle matkanteolle ja luotettavuudelle täytyy kuitenkin laskea arvoa. Itselläni se vanha kottero on harraste masiina. Sitä voi korjata itse eikä se ole niin tarkkaa jos joutuu matkan päällä korjaamaan, mutta päivittäinen kulkuneuvo pitääkin sitten toimia. Se viedään säännöllisesti autokorjaamolle, otetaan sijaisauto ja toivotaan että saa samana päivänä takaisin
No remontti on remontti, huolto on huolto. Ja kysyin remonteista.
Öljynvaihdot tehtynä tuommoseen missä moottoriin menee 5litraa(?) maksaa pikkasen reilu 50€ kerta ja perien öljyt pari kymppiä. Toki jos Suomi-hinnoitelluissa liikkeissä kädettömät teettää niiin saahan nuihinkin menemään tonneja…
Vastaa lainaten