Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen
Kaksi on aina yhtä parempi maadoituksessa
Lisään pari kuvaa alkuviestiin
|
Siis jos lokilämppäri maadoitetaan sekä auton metalliseen puskuriin (tai johdolla johonkin mielivaltaiseen paikkaan, olkoon nyt vaikka akun miinuskenkään)
ja sitten lämmityselementin kautta moottorin lohkoon/kanteen.
Tuo lohko/kansi on yleensä valuterästä, uudemmissa autoissa yhä useammin alumiinia(kevytmetallia)
Ja lämmittimen vastuslangat on yleensä jonkin sortin "rosterisessa" kuoressa/kotelossa, joka on jäähdytinnesteen ympäröimä.
-> jo tuosta, ns. rosteri ja teräs, saadaan aikaan kemiallinen pari, siis lohko ruostuu.
Ja jos rosterinen läppärin vastus on maadoitettu lohkoon, ja puskurissaoleva lokilämppärin pistoke koriin/akun -kenkään.
Mitä tapahtuu? varsinkin jos akun ja moottorin lohkon välinen liitos hapettuu/löystyy?
Laturi työntää 20-150 amppeeria virtaa, ja suuri osa siitä voi vikatilassa mennä lohkolämppärin johdatuksen kautta. (normitilassa vain muutamia/kymmeniä amppeereja)
Startatessa virrat voi olla useita? satoja amppeereja!
-> Lokilämppärin kautta auto voi palaa, vaikka ei ole ollut lokilämppärissä viikkoihin.
Siinä ollaan topiikin aloittajan kanssa samaa mieltä; että asiaa kannattaa miettiä, ja olisko suuri investointi ostaa uusi lokilämppäri 30 vuotis- huollossa?
Taikka 20e investointi: laittaa vikavirtasuojakytkin lokilämppärin johtoon?
Ja nuo "jatkojohto-" tyyppiset vikavirtasuojat on ns. hyviä, MUTTA kun ne toimivat, kuten suunniteltu, niin ne jää välistä pois....
Siis """"tuo on paska/rikki, auto tms. oli aamulla kylmä, ja kun paiskasin sen tuonne nurkkaan, niin heti alkoi lämpenemään"""""
Nykyään kaikki auton tms. lämmitykseen soveltuvat pistorasiat pitää asentaa vikavirtasuojan taakse.