Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 02.01.2022, 01:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ollakko; Vai Ei olla?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
Kaksi on aina yhtä parempi maadoituksessa
Lisään pari kuvaa alkuviestiin
Siis jos lokilämppäri maadoitetaan sekä auton metalliseen puskuriin (tai johdolla johonkin mielivaltaiseen paikkaan, olkoon nyt vaikka akun miinuskenkään)

ja sitten lämmityselementin kautta moottorin lohkoon/kanteen.

Tuo lohko/kansi on yleensä valuterästä, uudemmissa autoissa yhä useammin alumiinia(kevytmetallia)

Ja lämmittimen vastuslangat on yleensä jonkin sortin "rosterisessa" kuoressa/kotelossa, joka on jäähdytinnesteen ympäröimä.
-> jo tuosta, ns. rosteri ja teräs, saadaan aikaan kemiallinen pari, siis lohko ruostuu.

Ja jos rosterinen läppärin vastus on maadoitettu lohkoon, ja puskurissaoleva lokilämppärin pistoke koriin/akun -kenkään.

Mitä tapahtuu? varsinkin jos akun ja moottorin lohkon välinen liitos hapettuu/löystyy?

Laturi työntää 20-150 amppeeria virtaa, ja suuri osa siitä voi vikatilassa mennä lohkolämppärin johdatuksen kautta. (normitilassa vain muutamia/kymmeniä amppeereja)
Startatessa virrat voi olla useita? satoja amppeereja!
-> Lokilämppärin kautta auto voi palaa, vaikka ei ole ollut lokilämppärissä viikkoihin.

Siinä ollaan topiikin aloittajan kanssa samaa mieltä; että asiaa kannattaa miettiä, ja olisko suuri investointi ostaa uusi lokilämppäri 30 vuotis- huollossa?
Taikka 20e investointi: laittaa vikavirtasuojakytkin lokilämppärin johtoon?

Ja nuo "jatkojohto-" tyyppiset vikavirtasuojat on ns. hyviä, MUTTA kun ne toimivat, kuten suunniteltu, niin ne jää välistä pois....
Siis """"tuo on paska/rikki, auto tms. oli aamulla kylmä, ja kun paiskasin sen tuonne nurkkaan, niin heti alkoi lämpenemään"""""

Nykyään kaikki auton tms. lämmitykseen soveltuvat pistorasiat pitää asentaa vikavirtasuojan taakse.
Vastaa lainaten