Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen
Verkkosähköinvertterit ev ja hybridi-autoissa on tulossa työ-autoihin piakkoin?
Mutta ongelma niissä on edestakaisin muuntaminen: Hukkaa energiaa reippaasti jos lataat toista autoa sillä. Hätä-tekona OK muttei pidemmän päälle järkevää
Sen sijaan suora DC-lataus voisi olla se oikea tapa? Toisaalta autovalmistajat oletettavasti on eri mieltä toteuksesta ja turvallisuudesta
|
Tuo turvallisuuskysymys varmaan on yksi rajoittava ja myös teoriassa ei toimi, että akuston + ja - navat yhteen paksuhkolla kuparilla. (sähköenergia ei siirry ilman jännite-eroa, joka on aika suuri, siis enempi kuin %)
Norjalaiset on ratkaisseet tuon sähkökäyttöisen autolautan "pikalatausongelman" vuonojen välisessä liikenteessä siten,
että satamassa on ISO akku, mistä lautan akku ladataan autojen purkauksen/lastauksen aikana, olikohan jotain 20-30 min?
Norjalaisilla on rahaa, siis öljystä; ja vesivoimaa, mutta ei niin paljoa että olisi kerennyt "järkevästi" lataamaan autolautan akut satamapysähdyksen aikana suoraan sähköverkosta.
-> siis sähköverkosta ladataan noin "24/7" satamassa olevaa akustoa, ja siitä ladataan autolautan akku alta 30 min?