Näytä yksittäinen viesti
Vanha 24.08.2021, 01:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Vastaus ei liene Vastus, vaan diodi....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Kuinka ison vastuksen voi tarvita itse releistetyissä maaohjatuissa ajovaloissa siihen, ettei pitkien releeseen jää veto päälle, jos se saa maadoitusta monitoimikatkaisijassa etusumarien ollessa päällä. 50W ei riittänyt (oliko se sitten 8 ohmia vai kuinka paljon). Eikä ollut merkitystä oliko vastus releen herätteessä vai releen maapuolella.
Ja 8 ohmilla saa 12v (14v ) järjestelmässä maksimissaan noin 25 Wattia.

Pistäppä kytkentä, niin yritetään neuvoa tarkemmin.... (miksi etusumarit palaa pitkien maan kautta; itse olen taannoin kytkenyt niin, että palaa sumarien kytkimen ollessa päällä, kun parkit palaa, ja toinen rele sammuttaa, kun pitkien hehkulle tulee maata/jännite-eroa; ja tämä siis ulkomuistista, edelliseltä vuosituhannelta....

Ja jos haluaa säästää yhden releen (ei tarvitse välttämättä....) mutta tuon ns. takavirran aiheuttaman releen vetämisen voi estää diodilla....

Ja P.S normireleet tulee toimeen jopa noilla elektroniikkakaupan esim. 1N4008 diodeilla, mutta kannattaa ostaa pari pykälää "järeämpiä", koska jäähdytys on aina autokäytössä huono....

Noita suuruusluokkaa min. 3A/500V diodeja sai taannoin pari kpl huoltoaseman kahvikupin hinnalla?
nykyhintaa ei ole tiedossa, koska taannoin ostin kahvin hinnalla jokusen kymmenen....

p.s noita diodeja löytyy minulta myös järeämpänä, isoimmat taitaa olla suuruusluokkaa yli 200 Amppeeria jatkuva, piikkivirta varmaan jotain suuruusluokka tuhansia? amppeereita, toki jäähdytyssiilin kanssa koko on noin maitopurkki...