Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro
........
Ja se tuli viime kesänä todettua että cleaverit ja chopperit on omalta osalta koitettu. Oman teorian mukaan lavan tai veteen osuvien lapojen pinta-alan ylittäessä evän pinta-alan alkaa meno olemaan mielenkiintoista.
https://youtu.be/iXZ9MpaPxik
Putkellisissa potkureissa lapojen pinta-ala jää pienemmäksi joten riski hallinnan menettämiseen on ainakin teoriassa pienempi
........
|
Ei tietoa tuosta sinun "kilpaveneestä" eikä sen moottorista, puhumattakaan muista teknillisistä yksityiskohdista...
Tuossa videosta näytti siltä, että tosiaankin tuo potkurin, evän ja ilmanvastuksen yhdistelmä ylitti rungon ja veden välisen "pidon-"?
Ja onko tuo knaapin yläpuolella pyörivä "pilvi" koneen keittämää vettä?
(Pintavetopotkureilla, taikka puolikkailla sellaisilla, jäähdytysvesi otetaan potkuriakselin tasalta, tai alapuolelta evästä tms.
P.S vesi on kovaa, jos siihen joutuu tutustumaan "maantienopeuksissa"
p.s.s Minullakin veneilyssä potkuri alkoi haromaan ilmaa; Lyötiin reilu 20v sitten veto kaljasta, että kumpi pyörii paikallaan nopeammin:
Minun ylipainoinen, syvällä v-pohjalla oleva -70 luvun alun 5,5 metrinen HT (maritim 550)
Vai pikkasen viritetty, uudempi, ja tehokaampi urheiluauto:
Autoa ei kellotettu, kun kuski kellotti pari kierrosta Maritimin kartturin paikalla.... Ja potkuri oli 14"x14" alumiinia, ja -70 luvun omc stendrive 800 sähköperä- vetolaitteessa aina pakokaasut tulee potkurin takapuolelle...