Näytä yksittäinen viesti
  #1338  
Vanha 23.04.2021, 20:08
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmks Näytä viesti
Ompas jännä, itsekkin tosiaan kaiken maailman kaavioita Googlesta etsinyt englanniksi. mutta kaikki tarjoavat tommosta toista liitintä missä olis miinukset kaikille kaiuttimille erikseen. Tilasin ebaysta kanssa ISO adapterin tuohon radion piuhoihin, oli kyllä oikea kun sopi autosta löytyneeseen liittimeen(sinun liitteessäsi se merkitty koodilla C-54), mutta siinäkin oli tuommonen pienempi liitin (C-53) missä olevinaan miinukset kaiuttimille.

Vaan varaosa-autosta kaivoin koko johtosarjan auki ja katselin niin, siellä oli haarotettu kaikki kaiuttimet yhteen johtoon, varaosaromu oli -89 ja siinä kyseinen johto oli sinimusta ja tämä käyttöpeli taas -91 ja siinä oli väriltään punamusta.

En yhtään tiedä kaiuttimen toimintaperiaatteesta, mutta yleensä niille on kyllä ollu jokasessa omat miinuksensa? Voiko tommonen kytkentä edes toimia nykyradioilla? Pitäskö sitä vaan ruveta vetelee uudet piuhat kaiuttimille suoraan?
Vanhaan hyvään aikaan autoradioissa ei ollut kun esim.5w per kanava. Nykyisin niissä on käytännössä se noin 12w per kanava. Vanhoissa radioissa kajarin miinus oli ja meni maihin ja nykyisissä kajarin johtoja ei ikinä saa kytkee maihin tai toisiinsa koska savu nousee koska ns. buusteripääteaste.

Helppo tapa kajarin piuhojen selvittelyyn on neuvottu tossa manuaalissa sivu 13/30. Siinä oleva yleismittari voidaan korvata ihan vaan patterilla. Eli kun kajarin kalvo pomppaa ulospäin niin patterin plussan piuha on kajarin plussa.

Eiku lukemaan, oppimaan ja kokeilemaan. Tai vetää vaan uudet johdot.
Vastaa lainaten