Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uteiN_H
Sähkörimpuloilla ehkä max. 750kg. Tai ei mitään.....
Hybrideillä moottorikäytösssä ehkä vähän enemmän.
|
Meinaat että surkealla vääntökäppyrän laajuudella oleva bensa- tai dieselkone on huippuluokan vetohimmeli, mutta vaikkapa jollain 200kW tai 300kW:n sähkömoottorilla missä paras vääntö on heti liikkellelähdössä ei voi vetää mitään?
Ihan sellainen pikku fakta jos ei sinulla ole tiedossa: esimerkiksi jokseenkin kaikki tehokkaimmat veturit on sähkövetureita, ja vastaavasti liikkellelähdössä vetokyvyltäänkin parhaat vehkeet on käytännössä kaikki dieselsähköisiä, eli diesel tuottaa voiman generaattorille ja sieltä edelleen inverttereille ja ohjauselektroniikan kautta sähkömoottoreille.
Isoimmat vetomestarivalmistajat on parhaillaan kehittämässä täyssähköisiä vetomestareita, koska niillä on niin monta hyvää ominaisuutta verrattuna dieselvehkeeseen. Trukkivalmistajat on alkaneet uudestaan kiinnostua sähkökoneista. 40-50 tonnia nostavia kurottajia tehdään jo hybrideinä. Konttilukit on vähitellen siirtymässä joko hybrideiksi tai täyssähköisiksi, ja jo 2000- luvun ihan alkupuolelta uudet koneet on olleet dieselsähköisiä.
Laivoihin on jo pitkään asennettu azipodeja ja muita vastaavia dieselsähköisiä propulsiosysteemeitä.
Kyllä noiden hybdridi- ja sähkövehkeiden täytyy siis olla ihan paskoja, kun valmistajat tuuttaa niitä ammattikäyttöön todella raskaisiin tehtäviin..