Näytä yksittäinen viesti
Vanha 07.06.2020, 14:16
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator

Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mulla oli tällä kertaa Fordin (traktori) pakosarjan päälle joku tirppa tehnyt pesän, sieltä ei kuulunu mitään eikä ketään lähtenyt kun vähän koputtelin peltejä. Viimeseltä kaivoin sen koko pesä pois, kun ei sinne mitään liikettä ollut ja piti liikuttaa ko. vehjettä hommissa. Siellä pesässä oli yks pieni sininen muna. Oliko sitten muut kuoriutunu ja jo lähteneet vai jääny hommat kesken.

Ja yhden linnunpoikasen päälle melkeen astuin, kun oli tossa pihalla. Ilmeisesti just pesästä "tippunut" kun ei osannu vielä lentää. Vein vähän enempi turvaan tohon pöpelikön reunaan, niin emolinnut (menikö oikein?) kovasti metelöivät mulle - varmaan luulivat, että olin saalistanut poikasen kun kannoin sitä sinne sivummalle
Meillä on yhdellä veden saartamalla isolla rantakivellä kalalokeilla vakio pesäpaikka. Muutamana viime kesänä siinä on pesinyt turhan huoleton lokkipari, joka jättää pesänsä vahtimatta liian pitkäksi aikaa. Varikset käyttävät tilaisuutta äkkiä hyväkseen ja munat menevät ahnaisiin pesärosvojen nokkiin. Viime kesänä ja nyt ovat vahtineet pesäänsä tarkemmin, tai kiven asukkaat on vaihtuneet.

Lokeilla oli tänä keväänä pesässä kolme munaa. Kun kaksi poikasta kuoriutui, lähti lokkipesue uimalla muualle ja yksi muna jäi pesään. Eivät tulleet sitä enää hautomaan.

Kerran olin astua sinitiaisen poikasen päälle, kun menin ovesta ulos. Kuistilla oli juuri pöntöstä lentoon lähtenyt poikanen kynnysmatolla. Onneksi huomasin katsoa jalkoihin. Nostin poikasen kuistilla vähän sivummalle. Ilmeisesti samasta poikueesta oli yksi yrittänyt laskeutua pihalla ollen tyhjän ämpärin reunalle, mutta "laskukiito" oli mennyt vähän pitkäksi ja tintti ämpärin sisään. Poikanen sirkutti ja keräjäsi ruokaa siellä ämpärin pohjalla. Lentotaidot ei riittäneet ylöspäin nousuun. Kävin kääntämässä ämpärin kyljelleen, että pääsee lentämään parempaan ruokintapaikkaan.

Naapurissa vaihtui asukkaat. Edelliset veivät onneksi vapaana kulkevan kissansa mennessään. Se oli kovasti noiden maahan laskeutuvien linnunpoikasten perään. Nykynaapurilla on koira, joka ei pikkulinnuista piittaa.