Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi
Tämä kiinnostaisi itseä.
HJ:n taka-akseliputki on mitä todennäköisimmin hieman vääntynyt siihen aikanaan hitsaamieni kiinnikkeiden ym vuoksi.
Ei ole varmistettu mittalaittein, mutta oikea takapyöränlaakeri lämpenee selittämättömästi, enkä muuta enää keksi. Laakereita on ollut useita erilaisia (3 kpl), ajettu jarrut purettuna jne, mutta aina vain lämpenee sama laakeri pidemmässä ajossa.
Olen järkeillyt, että kun vetoakseli asennetaan paikalleen, se kampeaisi vääntyneen akseliputken johdosta laakeria juuri sen verran, että se alkaa lämpeämään.
Pidemmässä ajossa napa lämpenee tulikuumaksi + rasvat/öljyt pihalle sen jälkeen.
Onpa vetoakselin pinnapultitkin katkenneet kerran moottoritieajossa (4 kokonaan poikki, 2:lla pääsi nilkuttamaan talliin).
Kaveri vinkkasi eräästä korjaamosta, jossa on ollut töissä vanhempi asentaja, joka auton ollessa kulmiensäätölaitteessa hitsaili saumoja akseliputkiin ja siten oikaisi kieroja akseleita.
Toinen (tyhjä) akseliputki on olemassa, mutta tekisi mieli kokeilla ensin tuota lämmöllä oikaisemista. Löytyykö siitä kokemuksia jaettavaksi?
Voisi tehdä jonkunlaisen mittalaitteen, joka tulisi pyöränmuttereilla kiinni molempien puolien napoihin, ja siitä voisi arvioida, minne pitäisi akseliputken kääntyä.
|
Lämpöä sille puolelle, mille haluat sen kääntyvän. Lämpö ensin laajentaa terästä, ja jäähtyessään supistuu.
Eli banaania lämmitettäisi ulkokaarteesta, jos haluttais sen olevan suora
Ensin varivasti lämpöpisteitä, jos ei tehoa, niin viivoja... Jos ei vieläkään, niin supermiehen kolmioita
Selkee homma ku harjottelee...