Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 03.03.2020, 12:40
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uteiN_H Näytä viesti
Oikonut kaikki peräaksulaputket oikeille kulmille lämmöllä.
MIG sauma tai useempi oikeelle puolelle ja oikeeseen paikkaan kääntää putken ku putken. Saa kiinteelekin takaaksulalle sellaset kulmat mitä haluu.
Maltti on valttii.......Ja hyvät mittavehkeet.
Rukkipiikkei ei oo tarvinu oikoo.....
Tämä kiinnostaisi itseä.

HJ:n taka-akseliputki on mitä todennäköisimmin hieman vääntynyt siihen aikanaan hitsaamieni kiinnikkeiden ym vuoksi.
Ei ole varmistettu mittalaittein, mutta oikea takapyöränlaakeri lämpenee selittämättömästi, enkä muuta enää keksi. Laakereita on ollut useita erilaisia (3 kpl), ajettu jarrut purettuna jne, mutta aina vain lämpenee sama laakeri pidemmässä ajossa.
Olen järkeillyt, että kun vetoakseli asennetaan paikalleen, se kampeaisi vääntyneen akseliputken johdosta laakeria juuri sen verran, että se alkaa lämpeämään.

Pidemmässä ajossa napa lämpenee tulikuumaksi + rasvat/öljyt pihalle sen jälkeen.
Onpa vetoakselin pinnapultitkin katkenneet kerran moottoritieajossa (4 kokonaan poikki, 2:lla pääsi nilkuttamaan talliin).

Kaveri vinkkasi eräästä korjaamosta, jossa on ollut töissä vanhempi asentaja, joka auton ollessa kulmiensäätölaitteessa hitsaili saumoja akseliputkiin ja siten oikaisi kieroja akseleita.

Toinen (tyhjä) akseliputki on olemassa, mutta tekisi mieli kokeilla ensin tuota lämmöllä oikaisemista. Löytyykö siitä kokemuksia jaettavaksi?
Voisi tehdä jonkunlaisen mittalaitteen, joka tulisi pyöränmuttereilla kiinni molempien puolien napoihin, ja siitä voisi arvioida, minne pitäisi akseliputken kääntyä.

__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten