Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Mistä verosta ja mistä päästöistä nyt on kyse?    Hehkutulpista vastasit...
|
Menin vähän liian pitkälle, yhdessä toisessa yhteydessä törmäsin yhteen "pitkä aikaiseen Land Cruiser- harrastajaan", jolla oli hivenen termit hukassa, kertoi että "äidinkieli Ruotsi, niin kuin monilla täällä rannikolla."
Ja sisämaasta oli, umpisuomalainen ja kävi peruskoulua.

hukkaan meni kaikki neuvominen....
Tässä "HavumetsäHooJii" liittynyt viikko sitten, ja nuo kysymykset/kommentit ei oikein ole sitä luokkaa, että olisi jo aikoja sitten omistanut BJ-45 :sen mm.
""""takalukot menee sisältä päälle hieman jähmeästi, kepissä ei oikein ole tuntumaa mikä kertoisi onko lukot vai ei."""
Toki jos nimimerkillä "HavumetsäHooJii" on k.o HJ-60 ja muutenkin oikealla asialla, pyydän nöyrästi anteeksi.
Mutta jos joku muukin hakee hakee tietoa HJ-60 hehkuista, ja niiden kestävyydestä/palamisesta:
2 H moottorissa on jokaiselle sylinterille/esikammiolle oma hehkutulppa, ja ne kytketään 24 voltin akkujännitteeseen, kun hehkutus aloitetaan kylmällä.
Ja kun hehkutuksen merkkivalo sammuu (muistaakseni

) niin hehkutus muuttuu jälkihehkuksi (vai oliko vasta starttauksen jälkeen

)
-Silloin kaikki sähkö menee hehkutulpille imusarjassa olevan "hehkun/-esivastuksen" kautta; siis hehkutulpille menee vain osa tuosta 24v jännitteestä. (en muista, oliko tuo imusarjan esihehku jo v.-80 asti, vai tuliko myöhemmin, siis vasta -83 mallisarjaan

)
Ja kun jotain ongelmia on, niin tuo imusarjassa oleva esivastus ohitetaan; jolloin hehkutulpille menee myös käydessä täysi 24 Volttia, ja sitä ne ei kestä.....
Toki tuon imusarjassa olevan esivastuksen voi ohittaa huomaamatta, riittää että kasaa nuo johdot ja muovilärpäkkeet väärässä järjestyksessä. ja taas hehkutulpat palaa...
Toki, jos/kun puhutaan vm. 1982 HJ-60, ja jolla on ajettu se vajaa milli; niin hehkutuksen "aivolaatikossa" voi olla jo elektroniikan vanhuuden vaivoja; Elkot kuivuu yms.
Ja hehkutuksen releet, siis esi- ja jälki- hehkutuksen kärjet voi olla palaneet oikosulkuun.
Ja alkuperäiseen kysymykseen: mitä hehkuja HJ-60 vm. 82?
Alkuperäiset kestää keskimäärin n. 3-6 sataa tuhatta km (jos hehkureleen kärjet on palanut kiinni, niin hehkut palaa ensimmäisellä ajokerralla)
Nippodenso on hyvä, ja ennen kaikkea halvempi.
Beru(?) oli taannoin myös hyvä.
p.s. niissä HJ-60:ssä (rek.80- -89 vai 90?), mitä olen omistanut, on useampaa hehkutulppaa...