Jos/kun pesette noita rautalohkolla/-kannella olevia jäähdytysjärjestelmiä, niin laittakaa sekaan vähintään 5 (10) prosenttia pakkasnestettä....
Toki tuo syö puhdistustehoa, mutta pakkasella puhdas vesi muuttuu teräsjääksi, ja kasvaa n. 10% -> yksikin pilli jäähdyttimessä TAI lämppärissä, joka oli auki, ja täynnä "puhdasta" vettä, ja kun paska lähtee liikenteeseen, niin tukkii sen..... ja kun "pilli" tukossa, niin pakkasneste ei pääse sinne, ja silloin se jäätyy.... ja alkaa vuotamaan/halkeaa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ranee
Oman auton kanssa meni ainakin vuosi ennenkuin sain jäähdytysjärjestelmän puhtaaksi vuosikausien aikana kertyneestä törystä.
Pari pesua, syylärin vaihto ja taas pari pesua, jokä välissä uudet nesteet eikä meinannut auttaa.
Viimein laitoin lämppärin kiertoon suodattimen ja siitä se pikkuhiljaa kirkastui.
Ongelma oli silloin ettei eberin magneettivetoinen vesipumppu meinannut pelata kun keräsi ropelille niin paljon ruostemujua.
|
Jos pesee järjestelmää, ja varsinkin ruosteista, niin kannattaa miettiä, että voisko jonnekkin laittaa magneetin:
Ja nimenomaan siten, että sen saa poiskin

vanha messinkinen syyläri on huono paikka, jos ei laita narulla kiinni... toki sama on monessa nykyautossakin....
Ja monet autot ei kestä ajaa jäähdytysjärjestelmä avoinna; siis että järjestelmään ei kerry painetta....
Omakohtaisia kokemuksia yhdestä uudehkosta kevytkuorma-autosta; 9 kw webaston pumppu jumi ruosteen takia (siis magneettivetoinen pumppu)
Ja ruostetta ei saatu pois pesemällä, nähtävästi ruostui lisä, kun webaston pumppu jumi kuukauden kuluttua uudestaan
Otin tietokoneen kovalevyn magneetin, ja pikkasen muokkaamalla sopi webaston imuletkuun.... kuukauden päästä webasto taas mykkänä....
Oli tuo magneetti kasannut niin paljon ruostepölyä, että vesi ei mahtunut virtaamaan

Nyt vissiin kunnossa, kun vuosiin ei ole kuulunut mitään....