Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto
Öm öm. Tuota eikös molemmat akut saa latausta normaalisti ? Mutta lataus on edelleen sitä 14.4 volttia  ? Tuosta tuli vielä mieleen semmoinen idea. Miten toimisi ihan vaan näin, että kytkisi akut sarjaan. Vinssille otettaisiin vain sieltä se 24 volttia. Ja väli akusta muulle autolle se 12 volttia. Lataus olisi edelleen tuo 14.4 volttia. Käykö niin että särkee toisen akun todella nopeasti ? Tällöin voisi laittaa 24 voltin moottorin vinssiin ilman mitään salamarautoja.
Googleen kun kirjoitti parallel switch, niin löytyi selkeitä kytkentä ohjeita.
Hyvä jos foordin sai sillä elpymään  . Lukiko siinä salamaraudassa missään minkälaisia virtoja se kestää ? Niistä kun ei ole mainittu millään sivulla.
|
STARTTAUS:
Yleismallin "salamarauta" Startti- koskettimella (Toyota hdj/hzj:n alkuperäinen eroaa pikkuisen)
Tuo "salamarauta" on periaatteessa iso moninapainen rele, siis on sekä sulkeutuvia, että avautuvia koskettimia, ja nuo kaikki koskettimet on samassa mekaniikassa, siis vaikka tuo salamarauta kytkee silmänräpäyksessä, niin avautuvat koskettimet on auki, ennen kuin ensimmäinen sulkeutuva on kiinni.
Kytkentä: Laturi, ja muut 12v auton sähköt kytketään "alajännitepuolen" akkuun kuten 12v autossa normaalisti;
Mutta startille menevä päävirta (paksu johto) tuodaan suoraan salamaraudan kautta yläjännitepuolen akun + navasta.
Salama raudalle tuodaan myös "yläjännitepuolen" akun paksu miinus/maa johto.
Normaali tilassa, siis kun ei startata, niin salamaraudan jousi painaa kiinni seuraavat koskettimet:
-yläjännitepuolen akun paksu miinus/-maajohto kytkeytyy ((avautuvan koskettimen)) kautta auton koriin/runkoon, siis käytännössä alajännitepuolen akun miinusnapaan, ja tässä on voi olla suuruusluokka 80 amppeerin sulake
-Yläjännitepuolen akun paksu Plus johto kytkeytyy ((avautuvan koskettimen)) ja yleensä suuruusluokkaa 80A sulakkeen kautta Alajännitepuolen akun plus napaan. (sulake monesti ns. "levysulake" siis sulakemetallista? prässätty n. 12x50mm äärimitoiltaan oleva, kahden M6 ruuvin kiinnittämän Suuruusluokkaa 0,3mm x 3mm x 15mm sulava kohta)
-> kun laturi lataa alajännitepuolen akkua, niin sekä + ja - on kytkeytynyt noiden avautuvien koskettimien ja sulakkeiden kautta yläjännitepuolen akkuun.
-> kun kaikki normi kulutus otetaan alajännitepuolen akusta, siis kaikki noiden avautuvien koskettimien, ja sulakkeiden kautta kulkeva energia varastoituu Yläjännitepuolen akkuun.
Ja kun startataan:
virta-avaimelta startille menevä "starttaus-" johto vetää-/kytkee salamaraudan starttausasentoon, siis vetäneeksi, niin yllä mainitut avautuvat koskettimet avautuu, ja SITTEN kytkeytyy alajännitepuolen + napa yläjännitepuolen - napaan, ja SITTEN (kun tuo ISO kosketin on kytkeytynyt) Startille tulee 24V
ja tuosta yläjännitepuolen + navasta tulee 24v starttimoottorin solennoidiin kun viimmeinen kosketin on kytkeytynyt kiinni; Startti alkaa pyörittää moottoria.
VINSSAUS:
-> tuo salamamaraudan solennoidin sähköteho (lue: lämpenee) on niin suuri, ettei varmaan kestä jatkuvia vinssauksia (siis vetäneenä) ja kun yläjännitepuolen akkua puretaan todella rankasti, sitä pitäisi myös ladata "Rankasti", siis ei mahdollisesti kestä sitäkään?
Ja tuo latausvirta menee ainakin kahden koskettimen kautta, joissakin myös kahden sulakkeen kautta: ->
Kokemusta tuosta tarvike "salamaraudasta" olisko Bosch? (hdj/hzj ei sis. tähän), useammasta kohteesta, mm. tuo minun Belarus 802, mersun 50x? ja -70 luvun rangerover toyota Dynan b- moottorilla, jne
Kannattaa harkita erillistä "Hupi- Offroad-" akustoa; siis auton alkuperäinen laturi huolehtii (pääpiirtein) alkuperäiset asennukset, ja sitten tuo 24v "Hupi-" akusto huolehtii vinssistä yms.
Toki