Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 27.08.2019, 12:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Arvaappa mietinkö jo tätä Mutta mitä sanon seta katsastusmiehelle ku se kysyy että mistä akseli on peräisin? Oiskohan jo tulkittavissa omavalmisteiseksi
No 70-sarjan latijousisessa ja 40-sarjalaisissa on 1400 mm leveydellä (rummun pinnasta rummun pintaan) 9.5" perä. Mistä se katsastusmies tietää onko murikka keskellä vai vähän toispuoleisesti...

Toisekseen, onhan näitä kavennettu iät ajat kuten Tommi jo tuumaskin. Trafin aiempi sovellusohjekin sen epäsuorasti salli:
Lainaus:
11 § Akseliston muutokset

Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitääesim. jousituksen koro-tus-tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muu-tososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tielii-kenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voi-daan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata-tai kiihdytyskilpailu-käyttöön tains. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lau-sunto. Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoi-tettuina akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäi-sestä tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja (ylei-seen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitois-ta on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä. Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitys-tasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yh-teydessä pienentyä enintään 100 mm). Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asian-tuntemus ja kokemus. Mikäli autoon vaihdetaan akselisto jarruineen, tulee ottaa huomioon myös 13 §:ssä mainitut jarrujen muuttamista koskevat ehdot
Nykyversiossa ei mainita tuota enää.
Vastaa lainaten