Näytä yksittäinen viesti
  #12  
Vanha 06.07.2019, 10:02
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 150
Perusasetus

Kiitos vastauksesta, tämä selvitti paljon taas yhteensopivuutta. Jostain syystä olen antanut itseni ymmärtää että tua XJ:n vaihdelaatikko olis tukevasti enemmän luotettavampi kun ZJ:n sysleriloota ja että jos homma on kiikunkaakun olis se ratkaseva tekijä XJ:n eduksi ostopäätöstä mietittäessä. Olen myös ymmärtänyt että XJ:n jakolaatikko olis enemmän maastoon soppelimpi mutten ole kyllä varms. Vissii siinä on takaveto, neliveto ja lukko nelikko ja lukko pikkupuoli? Oonko oikees ja mimmonen se grandin jakis on? Olikos se niin että siinä on kitkalukko eikä nelikkoa saa tyystin yhdeks puuks kytkettyy? Tosiaan en ole ikinä edes istunut jeepissä mutta jostain syystä se on nyt saatava!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ainoa vahvempi asia XJ:ssä ZJ:hin verrattuna on kuutoskoneen automaattilaatikko luotettavuudeltaan, ja etuakseli silloin kun on high pinion D30 ilman alipaineella katkeavaa repsikan sisävetaria. Jakikset on käytännössä ihan yhtä vahvoja kummassakin, eikä niitä ihan helpolla saa rikottua.

Kasikoneisen ZJ:n ohjausvarret on paljon vahvemmat kuin kuutoskoneisen ZJ:n tai XJ:n. Ne saa kyllä laitettua niiden heikkojen tilalle.
Akseliston tuenta, jarrut, yms... on käytännössä identtiset edessä, ja takana ZJ:ssä nelilinkki + panhard vs. XJ:n lehtijouset. XJ:ssä orkkis takajouset on AINA loppu, ja sekä XJ:ssä että ZJ:ssä jos jotenkin ihmeessä on vielä alkuperäiset tukivarret, niin ne on syytä uusia.

Alustan ja ohjauksen osat edessä käy ristiin ihan suoraan, vaihdelaatikot pääosin ei ollenkaan, jakikset varauksin (niissä on muutamaa eri sisääntuloakselin pituutta ja spoorimäärää), kuutoskone varauksin (niissäkin on pieniä eroja apulaitteissa yms.), ja sähköt pääosin ihan eri.


Toiset ei missään nimessä haluaisi OBD2- aikakauden ('96->) moottorinohjausta, itse en missään nimessä haluaisi vanhempaa OBD1:tä.. OBD1:ssä en näe mitään etuja OBD2:een verrattuna, enkä nyt oikein allekirjoita edes sitä että OBD2 olisi epäluotettavampi. Mutta se nyt vaan oma mielipiteeni.
Vastaa lainaten